sâmbătă, 5 iunie 2010

Al saselea aliment: salata verde

Fiarta la aburi, bineinteles, pentru ca am citit ca sunt interzise legumele crude la varste asa mici. Fara nici o explicatie, dar tot n-am vrut sa risc. Asa ca azi amestecata in piureul lui de morcovi si dovlecei a ajuns si o frunza de salata verde din gradina noastra, fiarta la aburi. A mancat foarte bine!

In rest, o zi obisnuita in care el se ridica in picioare pe orice, si pe chestii inalte (si sta asa in picioare tinandu-se) si daca nu are nimic se ridica in maini in podea, si face figura de yoga Downward facing dog, in traducere insemnand "cainele care se uita in jos" :)).

Si azi a fost dupa-masa mai marait plangocit, dar a trecut repede. Si acuma seara a adormit foarte greu, dar atata vreme cat e sanatos si nici nu plange, e super!

Edit: Ce am mai citit interesant azi: o schema faina de diversificare. Chiar abordeaza multe chestii citite in alte parti, cum ar fi apa, lactatele introduse doar in cantitate mica daca bebe e alaptat, etc.

Azi am mai citit putin din Evie's Kitchen si mi-am dat seama ca poate ar trebui sa incep sa spun chestii din ea. Pe mine ma surprinde mult ca nu e o carte in care sa se apuce autoarea sa te lamureasca intr-un mod sectant ca numai asa e bine de crescut un copil. Mai mult, expune toate aspectele care trebuie acoperite de parintii care vor sa-si creasca puii raw vegan. Riscul nu exista in partea de "raw", acesta e un avantaj si puiul primeste mult mai multi nutrienti decat un copil crescut cu mancare gatita vegana. Riscul este la partea de vegan, pentru ca sunt anumite lipsuri care trebuie supravegheate. Oricum sunt de parere ca orice parinte ar trebui sa gandeasca in amanunt meniul copilului. In amanunt nu ma refer la faptul "azi ii fac cartofi piure cu carne, pentru ca ieri a avut cartofi copti" :D. Nu! Am spus-o si o mai spun: un copil poate ajunge nesanatos si sa aiba deficiente in orice stil de viata, si cel gatit omnivor, si cel raw vegan, daca meniul nu este atent gandit. Shazzie a afirmat ca cei mai sanatosi copii pe care ii cunoaste sunt cei raw vegetarian. Dar ea nu consuma lapte si oua si din considerente etice, dar si pentru faptul ca se stie deja ca lactatele declanseaza boli auto-imune, boli alergice, sunt producatoare de mucus in organism, hranesc tumorile, deregleaza sistemul hormonal, etc. Asa ca autoarea alege alte cai pentru a se asigura ca Evie are un nivel optim pentru fiecare nutrient (de exemplu vitamina B12 nu este suficienta in sursele vegetale). Mi-a placut mult ca nu a inceput sa afirme, cum am citit la mai multi fanatici in domeniul vegan, ca nu conteaza astea, ca daca mananci vegan de exemplu, numai sanatos poti fi, chiar daca mananci junk food. Nu e asa. Si autoarea e foarte documentata si in amanunte medicale dificile, se vede ca a studiat mult problema pentru a o putea creste pe Evie sanatoasa cu acest stil de viata.

Oricum, dupa cum se vede, noi raw nu suntem :D. Dar chiar cred ca o astfel de carte e utila pentru orice stil alimentar. Eu cred ca orice parinte ar trebui sa o studieze. Adica, tot ca un exemplu, nu inteleg de ce doar un raw vegan i-ar da copilului alge sau goji berries, de ce doar un raw vegan si-ar alimenta copilul cu superalimente? Poate cu atat mai mult cu cat copilul intra in contact cu mancaruri nesanatoase, cu atat mai mult trebuie sa contracareze cu alimente bogate in antioxidanti.

Asa ca incet incet voi expune unele chestii din carte. Prima data mi-a atras atentia prefata, super prefata scrisa de Jock Doubleday.

El povesteste ca toate enzimele din plante sunt distruse la temperaturi peste 50 de grade. Unele se denatureaza si mai devreme. Apoi se leaga de acest cuvant, "a se denatura", mirandu-se ca suntem singura specie care isi lasa mancarea sa se denatureze inainte de a o manca. El ne sfatuieste sa respiram aerul curat al naturii si sa ne alegem o masa vie din oferta abundenta a naturii. Nu e nici o graba, pentru ca anotimp dupa anotimp, natura ne asteapta, continua sa creeze gradini vii ale caror culori vii exclama sanatate. Natura ne da darurile ei continuu si asteapta sa intelegem asta.

2 comentarii:

  1. Ralu, de cand incerc eu sa prind un moment sa pot comenta la postarea aceasta!
    Imi place tare mult cand mai scrii din Evie's si despre cunostiintele tale despre alimentatie sanatoasa; uite, goji berries le-am vazut cu ceva timp in urma intr-un magazin bio..aici le spune "baies de Goji"..am venit acasa si am cautat informatii despre ele! wow! minunat! contin mai multe proteine decat graul sau polenul, vitamine ale grupului B, 19 aminoacizi dintre care toti cei esentiali, protejeaza ficatul contra acumularii de grasime, intaresc sistemul imunitar, amelioreaza fertilitatea si vitalitatea si astea sunt numai cateva dintre binefacerile ce mi le amintesc eu.

    imi place ca spui ca nu trebuie neaparat sa devi dintr-o data si definitiv raw ca sa beneficiezi de aceste superalimente...un pahar de suc verde/smoothie pe zi, o cura de spirulina sau simpla combinare corecta a alimentelor, cum frumos a scris Ligia, ajuta!

    ei, eu sunt tare sfatoasa acum:D...si asta pentru ca mor de dragul oamenilor care au grija de sanatatea lor, de corpul si de sufletul lor...cu toate ca eu nu fac parte din categoria lor; stii cum sunt eu? eu stau pe margine, cu gura plina de paine cu unt (totusi, nu margarina!) si gem de capsuni din comert (plin de zahar) si ma minunez de cei ce pot si va invidiez frumos...si mai iau o imbucatura si "pfuai! eu de ce nu pot?!" :D
    deocamdata nu pot...dar nadajduiesc ca voi putea candva..

    Inainte sa plecam in Franta, vreo 2 saptamani de zile, am baut in fiecare dimineata un pahar de smoothie..frunze de spanac, de salata, felii de mar, de portocala, o canuta de apa si toate, la blender...m-am simtit minunat! in perioada aceea incercam sa renunt la cafea..beam sucul acesta pe post de cafea...nu i-am simtit deloc lipsa licorii "energizante";

    incerc sa vad filmul "Earthlings" dar tare imi este teama ca nu voi reusi pana la capat..pot sa vad oameni plini de sange si raniti, dar nu animale..nu pot explica asta..

    RăspundețiȘtergere
  2. Dana, eu inainte sa aflu ca am probleme de sanatate (sindromul ovarian polichistic si tiroidita autoimuna) eram maniaca intr-adevar sa nu ma ingras tare, toata viata am tinut regimuri, dar nu sanatoase. Mancam o data la 3 zile, si in rest cafele si tigari. Poate si vin :D. Doar eram studenta... Deci sunt sigura ca daca eu as fi sanatoasa si asa "good-looking" ca tine, nu as fi deloc deloc interesata de lucrurile astea! Asa ca eu te admir mult mult mult ca te gandesti la lucrurile astea!

    Cu goji ma bate gandul sa-mi caut undeva arbustul. Zice ca la noi se numeste catina de gard. Si creste si in Europa. Asa ca tare tare as vrea sa-l am acasa, dar nu-l gasesc de vanzare la noi. Zi ca n-ar fi super cool!

    Intr-un fel nu ti-as recomanda earthlings, ca tu parca esti o fire si mai sensibila decat mine (ma gandesc inclusiv la faptul ca esti mai artistica, mai feminina,...). Si mi-e sa nu-ti afecteze relatia cu Ana, si alaptatul o suparare asa mare. Dar daca vei reusi candva sa-l vezi, sunt sigura ca in tine va avea un promotor si mai bun decat in mine, si-l vei populariza mai bine!

    Te pup cu drag!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...