marți, 24 ianuarie 2012

Biscuiti din faina de mei

Am cautat pe blog sa vad ce am mai scris eu pe tema biscuitilor. Facem destul de rar. Probabil ca in familiile in care parintii mananca biscuiti, trebuie facuti des, ca sa aiba cel mic o varianta sanatoasa. Dar noi cum nu mancam, se pare ca nici Alex nu considera ca ar trebui ca biscuitii sa faca parte din meniul zilnic.

Nu cred ca mai trebuie sa amintesc ca Alex nu a mancat niciodata biscuiti din comert sau zahar (in afara de zaharul continut de putinele medicamente pe care le-a luat la viata lui). Eu nu am mai cumparat biscuiti de mai mult de 15 ani, asa ca mi s-ar fi parut chiar bizar sa cumpar ceva atat de nesanatos doar pentru ca cei din jur dau copiilor biscuiti. Dau explicatiile astea pentru ca mi se mai spune ca imi chinui copilul ca nu-i dau biscuiti. Nu vad unde e chinul lui, serios. Nu stie ce sunt aia, nu i-ar putea satisface o nevoie pe care nu o are, iar nutritional sunt bullshit. “Pai il poti face fericit daca ii dai biscuiti zilnic”. Really? Astfel de “fericire” vreau sa-i ofer copilului meu? Nu joaca pe afara cu mama lui? Nu desenarea si dansul si rasetele si pupatul? Fericirea dintr-un pachet cu E-uri si junk? O fericire de tip bulimic, care e facuta sa inlocuiasca pe timp scurt un gol din inima adultilor? Nu, multumesc. Alegem sa fim cu adevarat fericiti, nu “sugar-high” fericiti (pentru mami, necunoscatoare de limba engleza, nu voi traduce bullshit si junk de mai sus, ci sugar-high care este expresia pentru senzatia de dupa ce mananci zahar, care se aseamana cu cea de dupa consumul de droguri.)

Si acum sa revin. Am cautat pe blog ce am mai scris despre biscuiti si am gasit ca am scris doua retete de biscuiti vegani din cartea Elenei Pridie, am scris aici pe undeva pe la mijloc cum am facut eu din si mai putine ingrediente biscuiti de mei (grrrr pe vremea cand intr-o postare faceam o ciorba adunata de mai multe subiecte...) si aici am scris despre biscuitii aproape raw vegani pe care ii fac o data la cateva luni.

Inainte de Craciun m-am hotarat sa-i fac lui Alex niste biscuiti, pentru cazul in care l-ar fi tentat din prajiturile pe care cei ai casei le mananca. Stiu, ideal ar fi fost sa facem toate prajiturile din casa cu sirop de artar in loc de zahar si fara chimicale nocive, si fara margarina, dar cum inainte de Craciun am avut si noi un necaz in familie, am cumparat prajiturile de la un laborator, sa avem pentru musafiri, si pentru cei ai casei care consuma inca zahar. Nu stiu cum e in restul tarii, dar prajiturile din Baia Mare de la laboratoare de cofetarie sunt tare bine facute, parca sunt de casa, nu sunt gretoase, cremoase, nu par de cofetarie. Deci oricine le-ar fi vazut ar fi zis ca sunt de casa, aratau foarte bine. Stiu ca in Cluj cand stateam lumea avea aceasta problema si se minuna de parjiturile din Baia Mare. Dar iar am deviat de la subiect :D.

Nu sunt buna la dat retete. Pentru ca mie imi place sa pun totul dupa ochi, si sa adaug ingrediente dupa cum ma taie capul pe moment, deci niciodata nu voi nimeri aceeasi reteta. Stateam si acum si ma uitam la poze si o tot intrebam pe mami daca nu mai stie ce i-am spus atunci ca am pus in ei :D. Deci, din memoria mea, reteta ar suna asa:

Ingrediente:
- faina de mei
- galbenus de ou (am spus ca profit sa-l ascund pe unde pot, in speranta ca Alex va manca)
- smantana (trebuie pus ceva gras ca sa fie moi :D si prefer smantana pentru ca avem cruda, in locul untului pasteurizat)
- sirop de artar bio (mierea nu se comporta bine la procesarea termica)
- coaja de lamaie (aveam un plic mai vechi cu coaja de lamaie bio si voiam sa o consum; mare grija la lamaile ne-bio, cred ca as folosi doar daca as freca intai coaja bine de tot cu perie si cu otet)
- bicarbonat si suc de lamaie ca sa faca spume :D (dupa cate m-am interesat eu, la varsta lui de peste 2 ani, e ok bicarbonatul asta, nu e nociv ca si praful de copt, si am vrut ceva sa umfle putin biscuitii, sa fie mai pufosi; cu albusul de la ou, batut, cred ca ar fi iesit mai inspre chec decat inspre biscuiti)

Am amestecat totul, am mai pus faina de mei pana s-a putut modela, si le-am pus in tava, pe hartie de copt, impreuna cu ajutorul de bucatar :D



S-au facut foarte repede, mare atentie sa nu se arda. Nici temperatura nu retin la cat am pus-o, cred ca la 180... sunt varza la retete, stiu. Vreau doar sa va dau idei, nu va pot da reteta completa :)).



I-am facut piticului “cafeluta”, adica laptic crud incalzit un pic, cu praf raw organic de carob (roscove) si cu miere. Iese cafeluta asta cu un gust atat de minunat de delicios incat stau si ma gandesc de ce ar mai face cineva nesquickuri copilului... ahhh mi s-a facut pofta acum :D.

Si s-a servit cu biscuiti si cafeluta :)



Si desigur, ca orice mancare, are parte de succes atunci, pe moment. A mancat vreo 2 biscuiti (ceea ce la noi e ceva enorm :)) ). Apoi nu a mai vrut nici in alta zi, nici daca i-am mai facut proaspeti :D. La fel se intampla cu orice mancare :D.

20 de comentarii:

  1. Auu Ralucaaa.
    Trimite-mi si mie o portie :)
    biscuiti+cafeluta mmmm
    Promit ca mananc tot :)

    Eu n-am mai executat nici o bucatareala de la revelion :P
    cand sunt in sesiune, deci in perioade de mare efort intelectual, sunt asade pofticioasa dupa dulciuri.. ca nu pot sa-mi explic.
    De cand am incepur sesiunea am mancat 2 borcane de dulceata. in rest sunt topita dupa cartofi copti cu unt sau cu sos.
    asa ca biscuitii tai mi s-ar potrivi la fix :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sakura, biscuitii si poza sunt de dinainte de Craciun, asa ca nu aveai la ce pofti de fapt :D.

      Ștergere
  2. Hehe Raluca ce mi-a plcut comentariul tau cu biscutii ce trebuie dati copilului. SI eu sunt de parere ca nu trebuie dat copilului ceva ce ii face rau gen ciocolata, pufuleti si biscuiti. Eu de fiecare data cand ies cu Beia refuz mai politicos sau nu...asa ca saraca fiica-mea e cunoscuta ca ciudata aia cu diabet care nu mananca nimic de la altii. Sincer nu ma intereseaza ce comenteaza cei din parc atata vreme cat imi hranesc sanatos copilul. Dar ma intreb cu groaza ce o sa ma fac cand la 3 ani va merge totusi la gradi unde clar nu o sa mai am control total pe meniul ei...
    Merci si de reteta...am sa o incerc...nu m-am gandit sa pun smantana..eu pun ulei de masline ...ies mai negriciosi si mai unsi..:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dupa ce incep sa guste din prostioare mi se pare mai greu sa le interzici.

      Si eu puneam la inceput ulei, dar de cand vad ca Alex insista sa fie nemancacios, incerc sa-i fac orice gustare cat mai calorica :)).

      Ștergere
  3. Foarte apetisant, Raluca, reteta notata! Si Natalia e foarte entuziasmata de vreo bucata noua din care mananca cu incantare la inceput, pentru ca mai apoi sa uite ca exista, dar lasa, burta lui mami e mare :))
    Ce privire minunata are Alex, de pui dulce si curat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Da, si burta mea a constatat ca sunt tare buni biscuitii astia :))

      Multumesc mult mult! :-*

      Ștergere
  4. Multumim pentru reteta, Raluca, fac si eu dupa ce fac faina de mei. :) Spune-mi, te rog, ce are rau praful de copt? Si trebuie neaparat bicarbonat? Il amestec cu cine? cu faina de mei sau cu zeama de lamaie?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Praful de copt are, pe langa bicarbonat, o multime de ingrediente. Si afanatori, si amidon, si un acid (cum ar fi, in locul sucului de lamaie care sa declanseze reactia). Deci imi place sa keep it simple pe cat posibil :D.

      Nu trebuie neaparat bicarbonat. Se pune ca sa iasa mai pufosi daca vrei. Daca il pui, atunci in lingurita cu bicarbonat de deasupra amestecului torni suc de lamaie pana se termina toate spumele :D. Si rastorni acolo peste faina.

      Ștergere
  5. la noi cafeluta se cheama "oua iiii muuu", adica galbenus cu lapte si banana batute cu mixerul care face iiii (ca si aspiratorul :)) )

    mai nou avem varianta "oua iii muuu ciu" adica oua iii muuu in doua culori. ii pun o parte in castron cat e doar cu ou, apoi pun pudra de roscove si torn din nou, iese o budinca galben - maro foarte apetisanta :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) imi place ca noi mamele intelegem tot ce spun piticii nostri. O sa incerc si eu budincuta voastra, pentru ca Alexucu nu doreste ou :D.

      Ștergere
  6. Si eu am decis sa nu-i dau bebelusului meu ( 8 luni) zahar sau gluten inca ceva timp. Noi mancam deja de cateva luni biscuiti pentru bebelusi fara gluten de la Plasmon. Ii iau de pe net ( http://pravalialuibebe.ro/biscuiti-pentru-bebelusi-plasmon )pentru ca la mine in oras ( Buzau) nu i-am gasit. Un sfat bun pentru mamicile care trec prin perioada de dentitie este sa lase cutia de biscuiti la frigider. Biscuitele rece calmeaza inflamatia gingiilor. Dar trebuie sa ne asiguram ca avem biscuiti "sanatosi" la dispozitie. Al meu baietel nu se mai satura de molfait :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andreea, care de acolo ii recomanzi? Eu gasesc doar cu zahar si margarina si lapte praf.

      Si atentie la molfait biscuiti, neaparat spalat pe dinti dupa, daca ii foloseste pe post de jucarie de dentitie in eruptiile dentare, altfel pot ramane acolo in gingia proaspat sparta si sa determine formarea cariilor.

      Multa sanatate!

      Ștergere
    2. Buna Raluca.

      Daca iti doresti fara zahar si fara gluten, eu iti recomand Biscuiti Cracker ( http://pravalialuibebe.ro/biaglut-paste-biscuiti-fara-gluten-pentru-bebelusi/biscuiti-fara-gluten-pentru-bebelusi-cracker-biaglut). Daca vrei doar fara zahar, sunt si mai multe sortimente, printre care cei cu cacao pe care i-am icnercat si eu: http://pravalialuibebe.ro/biscuiti-fara-zahar-paste-pentru-bebelusi-aproten/biscuiti-fara-zahar-cacao-pentru-bebelusi-biaglut ( sunt buuuni si pentru tine si pentru bebe ;) ) Multa sanatate!

      Ștergere
    3. Andreea, contine sirop de glucoza si zahar si multe alte "chestii". Cei din al doilea link contin niste indulcitori artificiali foarte nesanatosi, care sunt suspectati ca ar provoca Alzheimer si cancer.

      Ștergere
  7. Eu recomand o retetea de biscuiti sarati cu faina de mei. tot asa ca si tine nu ma descurc la retete:

    3 oua, 100 g unt (eu am gasit din lapte crud), telemea (cam 100-150 g, depinde cat de sarati vrei) si faina de mei cat sa cuprinda totul si sa faca un aluat usor de intins. am mai adaugat seminte de mac, dar merge orice, susan, quinoa, dovleac. sunt ff buni, s-au terminat f repede.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. superrrrr! multumesc mult! Maica-mea face in genul asta saratele, dar cu faina de grau. Cu mei ar fi mai sanatoase.

      Ștergere
  8. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna ziua. Am incercat si eu reteta dar nu am avut sirop de artar si am facut fara. Am copt maxim 15 minute la 180. Sunt pufosi dar lasa in gura un gust amarui usor iute dipa ce termin de mestecat. Ce am gresit? ��

    RăspundețiȘtergere
  10. Dragii mei , reteta sanatoasa de fursecuri (biscuiti), cum vreti voi sa-i numiti. Reteta inventata de mine din motive de sanatate. Nu ati mincat ceva mai bun. Fara zahar , fara grasimi dubioase . Am facut-o la ochi in urmatoarea ordine : 3 mere rase cu coaja pe razatoarea mica , 2 oua, 1 cana iaurt sau lapte, 300 g stafide hidratate peste noapte , 2 cani de nuci pisate (tin loc de grasimi , fie el si ulei extravirgin falsificat de masline , vanilie si rom. Se adauga o lingurita de bicarbonat de sodiu nestins (se stinge cu sucul din mar).Se adauga faina integrala de mei cit cuprinde. Se amesteca totul si se da la cuptor. Aluatul trebuie sa fie mai moale , ca o smintina groasa , se pun in tava cu lingura. Daca lasati aluatul 30 minute , se intareste si puteti tavali minunile prin nuca , cocos , ce va place. Eu le-am pus si cite un bob de strugure deasupra. Timp de executie 19 min.

    RăspundețiȘtergere
  11. Dragii mei , reteta sanatoasa de fursecuri (biscuiti), cum vreti voi sa-i numiti. Reteta inventata de mine din motive de sanatate. Nu ati mincat ceva mai bun. Fara zahar , fara grasimi dubioase . Am facut-o la ochi in urmatoarea ordine : 3 mere rase cu coaja pe razatoarea mica , 2 oua, 1 cana iaurt sau lapte, 300 g stafide hidratate peste noapte , 2 cani de nuci pisate (tin loc de grasimi , fie el si ulei extravirgin falsificat de masline , vanilie si rom. Se adauga o lingurita de bicarbonat de sodiu nestins (se stinge cu sucul din mar).Se adauga faina integrala de mei cit cuprinde. Se amesteca totul si se da la cuptor. Aluatul trebuie sa fie mai moale , ca o smintina groasa , se pun in tava cu lingura. Daca lasati aluatul 30 minute , se intareste si puteti tavali minunile prin nuca , cocos , ce va place. Eu le-am pus si cite un bob de strugure deasupra. Timp de executie 19 min.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...